سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا دریچه منهول پلی اتیلن از استاندارد خارج شد؟!

دریچه منهول پلی اتیلن

دریچه منهول پلی اتیلن یک نمونه کاربردی از دریچه منهول است که در صنایع آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و پتروشیمی و... استفاده می‌شود. پلیمرها زنجیره‌های مولکولی درشتی هستند که در اثر واکنش پلیمریزاسیون و به هم پیوستن تعداد زیادی مولکول کوچک به نام مونومر ساخته می‌شوند. پلیمرها به دو دسته کلی همو پلیمر و کوپلیمر تقسیم می‌شود؛ پلی اتین از دسته هموپلیمر است، که کاربرد بیشتری در صنعت دارد.

انواع پلی اتیلن

پلی اتیلن‌ها برحسب چگالی چند دسته تقسیم می‌شوند، هرچه چگالی پلی اتیلن ها بالاتر باشد، مقاومت آن‌ها بیشتر است.

LDPE  (چگالی پایین): از این ماده در تولید الیاف لباس، ظروف پلاستیکی سبک و نیز کیسه‌های پلاستیکی کاربرد دارد.

MDPE  (چگالی متوسط): کاربرد اصلی این نوع پلی اتیلن، تولید لوله‌ها و اتصالات تحت‌فشار است.

HDPE  (چگالی بالا): این نوع پلی اتیلن در تولید قطعات پلاستیکی، ظروف مایعات، مخزن آب و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد.

LLDPE  (چگالی پایین): این پلی اتیلن انعطاف‌‌پذیری بالایی دارد، از این محصول در تولید محصولاتی مانند روکش سیم و کابل، پوشش لباس و لوله‌ (با قابلیت خم شدن) استفاده می‌شود.

UHMWPE  (پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا): از این پلی اتیلن (به دلیل استحکام بالا) در تولید محصولاتی مانند کلاه ایمنی، لوازم ورزشی، جلیقه ضدگلوله، چرخ‌دنده و مفاصل مصنوعی استفاده می‌شود.

برای تولید دریچه منهول پلی اتیلن، بسته به محل استفاده و ترافیک آن، می‌توان از انواع پلاستیک‌ها استفاده کرد؛ با این‌حال به‌طورکلی نوع HDPE بیشترین کاربرد را در تولید درب منهول پلی اتیلن دارد.

کاربرد دریچه پلی اتین

از دریچه پلی اتین برای پوشش درب منهول‌ها در تاسیسات شهری و روستایی استفاده می‌شود. در سیستم های فاضلاب شهری دریچه‌ها وظیفه جمع آوری آب از معابر به هنگام بارش باران و از خطرات ناشی از سیلاب جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر زهکشی آب، درب منهول‌ها از بروز خطرات جانی و مالی ناشی از سقط افراد به درون چاه‌ها جلوگیری می‌کند.

مزایای دریچه منهول پلی اتین

مهم‌ترین ویژگی این دریچه وزن پایین آن است. سبکی دریچه منهول پلی اتین هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و جابه‌جایی را برای کارگران تکنسین آسان‌تر خواهد کرد.

همچنین این دریچه در مقایسه با درب منهول کامپوزیت و چدن داکتل ارزان‌تر بوده و قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف را دارد.

دریچه پلی اتیلن

معایب دریچه منهول پلی اتین

دریچه‌های  پلی اتیلن تحمل فشار بسیار بالای 12 و نیم تن را ندارد.

از دیگر معایب این دریچه باید به وزن بسیار کم آن اشاره کرد، وزن این دریچه به طور غیر استانداردی پایین است. دریچه منهول پلی اتین در هنگام عبور اتومبیل بلند شده و ایجاد سروصدا می‌کند. این دریچه مقاومت پایینی در برابر اشعه UV  دارد و به سرعت ترک خورده و خرد می‌شود.

این دریچه رسانا نیست به همین دلیل در زمان مدفون شدن، قابل ردیابی با دستگاه فلزیاب نیست.

وابسته بودن قیمت آن به دلار یکی دیگر از معایب دریچه‌های پلی اتیلن است

استاندار‌های دریچه منهول پلی اتین

طبق استانداردهای جدید، دریچه های منهول به دو گروه، دریچه های ترافیکی و دریچه‌های غیر ترافیکی تقسیم می شوند.

دریچه منهول ترافیکی در مکان هایی نصب می شود که در آن ترافیک عبور و مرور خودرو بالا است یعنی خیابان ها، جاده ها و اتوبان ها.

دریچه منهول غیر ترافیکی در مسیرهایی نصب می شود که عبور و مرور خودروها کمتر است مانند کوچه ها، پیاده رو ها، محل عبور و مرور دوچرخه و کنار خیابان ها.

پلی اتیلن با توجه به معایبی که داشت در استاندارد ملی ایران شماره 6-14976 چاپ اول از گروه دریچه ترافیکی خارج شده و وارد دریچه منهول غیر ترافیکی شد. طبق این استاندارد از دریچه پلی اتیلن تنها در پیاده روها و محل عبور و مرور دوچرخه ها و در نهایت محل پارک خودرو ها استفاده نمود.

سخن پایانی

دریچه منهول پلی اتین با تمام معایب خود قیمت بالایی دارد، قیمت این محصول از دریچه‌های نانو کامپوزیت، بتنی  و حتی چدنی هم بیشتر است. اگر قصد خرید این دریچه را دارید بهتر است قبل از خرید تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه داشته باشید. برای اطلاع از قیمت و ویژگی دریچه‌های منهول به وبسایت رادیس (Radis.in)  مراجعه کنید، کارشناسان رادیس آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.